Programmeren

Bee-Bot en Dash-Dot… Dat zijn tegenwoordig de onafscheidelijke leermaatjes van de leerlingen van OBS De Vlonder. Deze kleine, maar kleurrijke, zeer slimme en kindvriendelijke robots zijn door de leerlingen op een speelse manier multifunctioneel te programmeren en daarmee een effectieve toevoeging op het hedendaagse onderwijs van deze school.

Benieuwd waarom? Op school alleen maar rijtjes stampen en uit boeken leren, dat is verleden tijd. ‘Kinderen van nu’ groeien op in een snel veranderende maatschappij. Zij willen ontdekken, hebben een open geest, zijn nieuwsgierig en maken volop gebruik van de Nieuwe Media. Daar speelt OBS De Vlonder middels de robots op een speels – educatieve manier op in. Naast het thematisch werken is deze school dit schooljaar gestart met lessen in Programmeren en Mediakunst. Een kijkje in het klaslokaal van juf Saskia, leraar van groep 7, laat ons ook zien dat dit extra leerplezier oplevert. Deze leerlingen zijn afgelopen weken druk in de weer geweest met programmeren van de Dash-Dots. Deze robotjes horen geluiden, reageren op licht en merken objecten op. Ongelooflijk om te zien, hoe leerlingen na een paar lessen de robots al kunnen programmeren om deze vervolgens balletjes te laten gooien in een mand, door een doolhof te laten manoeuvreren of liedjes te laten spelen op een xylofoon. Maar dit gaat niet zo maar. Net als in de werkelijkheid moeten er echter wel een aantal pittige hobbels overwonnen worden. In een app moeten kinderen in het Engels (!) precies aangeven wat de Dash-Dot moet doen! Het gaat daarbij niet alleen om ‘go to the left’, maar ook om hoeveel graden de robot moet draaien, welke lampen de robot aan moet doen of hoe hij z’n hoofd moet bewegen om een balletje te kunnen gooien met behulp van een katapult.

Naast analytisch en probleemoplossend handelen en denken wordt ook een beroep gedaan op de creativiteit en het effectief samenwerken. Kinderen kunnen een pennenhouder knutselen, daar een pen in doen, om vervolgens met elkaar de Dash-Dot op de juiste manier te programmeren, waardoor deze in staat gesteld wordt om te tekenen.

En de kinderen? Ongelooflijk hoe snel zij dit opgepakt hebben en hierbij elkaars talenten benutten. Hebben we het nog niet eens over het enthousiasme als ze een probleem hebben opglost. De Dash-Dot en de Bee-Bot zijn na deze korte introductie-lessen al ondenkbaar in de klas geworden.

Benieuwd naar meer? Bekijk de facebookpagina van onze school:  www.facebook.nl/devlonderhattem

 

Deel met