Onderwijs
Omdat De Vlonder wil dat het geleerde aansluit bij de praktijk, werken we niet meer met losse vakken. In plaats daarvan gebruiken we twee methodieken die de inhoud van lessen verbinden met thema’s.
Goed met elkaar omgaan
Het leren van normen en waarden staat bij ons centraal. In onze samenleving werken we hier graag met u samen aan. Goed burgerschap is het uitgangspunt, openheid en respect zijn belangrijke waarden. Ook sociaal-emotionele ontwikkeling heeft een belangrijke plek in het programma. We werken met de methode Kwink, een methode voor Sociaal Emotioneel Leren. Daarnaast staan de 12 items van de Succesformule centraal. Het welbevinden van de leerling en de sociale omgang met elkaar staat centraal.
Luisteren en gevoelens uiten
Bij de lessen over sociaal-emotionele ontwikkeling wordt aandacht besteed aan persoonlijke kwaliteiten, zoals naar de ander luisteren, eigen gevoelens durven uiten en openstaan voor de mening van een ander. Hoe ouder het kind, hoe dieper er wordt ingegaan op de succesformule. Hieronder een voorbeeld van 5 succes-items die behandeld worden:
Samen lachen (over sfeer in de groep)
Nieuwsgierig blijven (over communicatie)
Jezelf kunnen zijn (over gevoelens)
Trots zijn op jezelf (over zelfvertrouwen)
Openstaat voor een ander (over diversiteit)
Alles-in-1-methodiek
Lessen delen we in volgens het projectmatige ‘Alles-in-1’. De buitenwereld bestaat niet uit losse vakken, dus onderwijzen we op onze school ook niet zo. De groepen 4 t/m 8 werken aan de hand van thema’s, bijvoorbeeld ‘de Middeleeuwen’ of ‘kleding en sport’. Binnen een thema is er vervolgens aandacht voor de aparte vakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en cultuur. Er zijn verschillende niveaus beschikbaar binnen de thema’s, zodat iedere leerling de uitdaging krijgt die hij of zij verdient.